Frågor och svar om regler för gym- och sportanläggningar, badhus och handelsplatser
Folkhälsomyndigheten har tagit fram tillsynsvägledning som stöd vid tillämpning av lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 och förordning (2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19.
- Föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19
- Förordning om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19
- Lag om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19
Länsstyrelsen är ansvarig tillsynsmyndighet och länsstyrelsen i Dalarna är samordnande. För mer information om länsstyrelsernas tillsynsuppdrag inklusive riktad information till verksamheterna.
Tillsynsvägledningen uppdateras löpande.
-
Finns det någon definition av vilka verksamheter som omfattas av föreskrifterna?
Det generella svaret är nej. Folkhälsomyndighetens föreskrifter använder samma begrepp som i lagen och förordningen. Lagen innehåller ingen tydlig definition men ledning kan sökas i förarbetena. Det finns en exemplifierande uppräkning av vilka typer av verksamheter som omfattas av begränsningar. Nedan följer exempel och resonemang som kan utgöra stöd för bedömning av de olika begreppen.
Handelsplatser
Köpcentrum, varuhus, gallerior, butiker och serviceinrättningar som är öppna för allmänheten utgör exempel på handelsplatser vilket framgår av propositionen till lagen (prop. 2020/21:79 sid. 94). Även andra platser av liknande karaktär, t.ex. platser för torghandel, omfattas.
Med butik avses som utgångspunkt en lokal för försäljning av varor. Någon begränsning avseende vad som säljs uppställs inte. Att det förutom försäljning av varor även tillhandahålls tjänster utesluter inte att det är fråga om en butik. Inte heller att det också bedrivs viss annan verksamhet i lokalen, t.ex. ett kafé, utesluter detta. Det är den huvudsakliga verksamheten som avgör om det är fråga om en butik i lagens mening.
Med köpcentrum avses ett område med butiker och annan likartad verksamhet. Med varuhus avses en stor lokal med försäljning av många olika slags varor. Med galleria avses en inbyggd gågata med butiker.
Med serviceinrättningar avses platser med kommersiellt betonad försäljning av tjänster, t.ex. frisörsalonger, skönhetsmottagningar och cykelverkstäder. Platser för hälso- och sjukvård eller tandvård, t.ex. vårdcentraler och tandläkarmottagningar, och platser för utbildning är inte serviceinrättningar.
I propositionen hänvisar även regeringen till att exempel på handelsplatser bör ges samma innebörd som de har i allmänt språkbruk (prop. 2020/21:79 sid. 40).
Gym, sportanläggningar och badhus
Med gym- och sportanläggningar avses anläggningar som huvudsakligen används för fysisk träning eller sport och som är öppna för allmänheten. En plats kan vara öppen för allmänheten även om det ställs krav på medlemskap, vilket t.ex. kan vara fallet i fråga om gymanläggningar. Lokaler som tillhör exempelvis bostadsrättsföreningar och arbetsplatser och som inte är tillgängliga för utomstående omfattas alltså inte av uttrycket. Notera också att badanläggningar med bassäng utomhus ingår om omklädningsrum, duschar, bastur och liknande finns inomhus.
-
Vad innebär att en verksamhet är öppen för allmänheten?
En grundläggande förutsättning för att föreskrifterna ska vara tillämpliga är att verksamheten är öppen för allmänheten. Bedömningen av om en plats är öppen för allmänheten är i många fall beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.
En verksamhet som bara riktar sig till exempelvis anställda är inte öppen för allmänheten.
Lokaler som används för insatser enligt LSS eller socialtjänstlagen, t.ex. daglig verksamhet, omfattas inte.
Ett hotell som har serveringsställe, serviceinrättning eller handelsplats som inte endast är tillgänglig för hotellgästerna bör anses vara öppen för allmänheten.
Ett eventuellt krav på medlemskap i en förening för att kunna nyttja en gym- eller sportanläggning eller ett badhus medför inte att verksamheten faller utanför den föreslagna regleringen så länge som verksamheten vid anläggningen vänder sig till allmänheten. (Promemoria Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, Socialdepartementet, S2020/09963 sid. 14).
-
Hur ska beräkningen göras för att ta fram maxantalet för antalet personer som får vistas i en verksamhets lokaler inomhus samtidigt?
Föreskriften anger att maxantalet ska beräknas på sådant sätt att varje besökare eller kund, inom varje avgränsat utrymme, ska kunna disponera minst 10 kvadratmeter av den tillgängliga ytan.
Detta är en beräkningsregel som riktas till verksamhetsutövaren. Det är inte en regel som ställer krav på att alla besökare ska hålla ett visst avstånd till andra besökare. Föreskrifterna ställer inga krav på att verksamhetsutövarna ska ingripa mot hur människor beter sig ur ett smittskyddsperspektiv inne i lokalerna.
Beräkningen ska göras i två steg. Först fastställs den tillgängliga ytan. Därefter divideras talet med minst 10 för att få fram det maxantal kunder och besökare som får vistas i verksamhetens lokaler inomhus samtidigt. Verksamhetsutövaren ansvarar för att dokumentera hur denna beräkning har gjorts, dvs vilka ytor som ingår i den tillgängliga ytan.
Vad som avses med tillgänglig yta kan variera mellan olika verksamheter, varför begreppet är svårt att definiera. Generellt kan sägas att kunder och besökare ska ha tillträde till och möjlighet att röra sig på ytan för att den ska betraktas som en tillgänglig yta. Eftersom maxantalet enbart tar sikte på kunder och besökare får endast ytor som dessa har tillträde till beaktas vid beräkningen. Utrymmen som enbart personal och andra uppdragstagare har tillträde till, t.ex. personalmatsalar och lager ska bortses från. Inte heller ytor som upptas av inventarier såsom hyllsystem och annan förvaring ska räknas med.
Ytor som upptas av simbassänger, löpband, träningsmaskiner m.m. kan som utgångspunkt räknas in i den tillgängliga ytan eftersom den som t.ex. simmar eller springer på ett löpband har möjlighet att använda sig av ytan. Ytan är därför tillgänglig för kunden eller besökaren.
-
Vem ansvarar för att föreskrivna smittskyddsåtgärder vidtas när en verksamhet är belägen i en galleria eller ett varuhus?
När en verksamhet, t.ex. en butik eller serviceinrättning, är belägen i en galleria eller i ett varuhus är det den som driver butiken eller serviceinrättningen som bär ansvaret för att vidta åtgärder inom ramen för sin verksamhet, medan den som driver gallerian eller varuhuset ansvarar för att åtgärder vidtas i övriga miljöer i byggnaden och tillhörande områden utomhus (Promemoria, Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, Socialdepartementet S2020/09963 sid. 15).
-
Vad ingår i begreppet lokaler?
Föreskriften innehåller ingen definition av begreppet lokal.
Med hänvisning till att den som driver en verksamhet som omfattas av föreskrifterna ska beräkna det maximala antalet kunder eller besökare som får vistas i verksamhetens lokaler inomhus samtidigt (maxantalet), bör begreppet lokaler motsvara det utrymme verksamheten förfogar över för verksamhetens ändamål. Verksamheten anger således gränsen för lokalen.
En verksamhets lokaler har generellt en tydlig fysisk avgränsning i förhållande till andra utrymmen inomhus eller utomhus.
En lokal kan innehålla flera avgränsade utrymmen. Ofta handlar det om olika fysiska rum eller våningsplan, men avgränsningen kan se olika ut. Ett avgränsat utrymme har dock alltid en tydlig fysisk avgränsning i förhållande till omkringliggande utrymmen.
-
Vad gäller för verksamheter som utgör både serveringsställe och handelsplats?
Enligt förarbeten till den nya pandemilagen är det den huvudsakliga verksamheten som avgör om det är fråga om en butik i lagens mening (prop. 2020/21:79 sid. 94).
Tillsynsmyndigheten behöver göra en bedömning vilken del som är den huvudsakliga verksamheten. Exempelvis om försäljning av varor bedöms som den huvudsakliga verksamheten bör den betraktas som en butik och omfattas således av den så kallade pandemilagen.
-
Vad gäller för serveringsställen?
Om en verksamhet, t.ex. en butik eller ett gym, delvis består av ett serveringsställe omfattas bara butiken eller gymmet av föreskrifterna.
Serveringsställen omfattas alltså inte av föreskrifterna om butiker, köpcentrum och gym. Serveringsställen ska följa samma regelverk som tidigare. Det är kommunen som utövar tillsyn över serveringsställen.
Serveringsställen som bara kan nås genom en annan verksamhet, som exempelvis en butik, kan dock indirekt komma att påverkas av föreskrifterna om butiker m.m. eftersom att butiken behöver fastställa ett maxantal besökare och kunder. Verksamheter som delvis består av ett serveringsställe får därför räkna med den yta på serveringsstället som är tillgänglig för kunder och besökare när verksamheten fastställer den totala tillgängliga ytan.
-
Vad gäller för verksamheter vars tillgängliga yta är mindre än 10 kvadratmeter?
För sådana verksamheter bör det vara lämpligt att tillåta en besökare i taget, eller en vuxen i sällskap med barn som inte kan vänta utanför eller en annan person som behöver stöd.
-
Ska personal eller andra uppdragstagare i verksamheten beaktas i beräkningen av det maximala antalet personer som får vistas i en verksamhet samtidigt?
Nej. Förordningen talar om kunder och besökare, varför Folkhälsomyndigheten har valt att använda samma begrepp. Anställda omfattas vidare av arbetsmiljöregler m.m. och kan ha tillgång till skyddsutrustning, plexiglas m.m. Med 10 kvadratmeter som utgångspunkt har vi tagit höjd för personal, kundvagnar m.m.
-
Hur bör informationen ges till kunder och besökare?
Information om hur risken för smittspridning kan förhindras bör lämnas vid entréer och andra platser där besökare uppehåller sig. Informationen bör vara väl synlig och innehålla information om vikten av att hålla avstånd och att sköta sin handhygien och att man bör stanna hemma om man har symtom på covid-19.
Utifrån formuleringen i de allmänna råden bör det vara lämpligast att använda skyltar, anslag eller liknande för att kommunicera informationen. I vissa fall, och i den mån det är möjligt, kan informationen även behöva ges muntligen, om besökare inte förstår eller av andra skäl inte följer rekommendationerna.
-
Behövs skyltar på fler språk än svenska?
Om verksamheten har besökare som talar andra språk än svenska kan det vara lämpligt att ge information på olika språk och ha skyltar med bildspråk istället för text. Det finns dock inget uttryckligt krav på att informationen ska vara på olika språk.
-
Vad innebär kravet på dokumentation?
Dokumentationen av maxantal, hur beräkningen har gjorts samt vidtagna smittskyddsåtgärder behöver inte ha någon särskild form utöver att den ska vara skriftlig. Den ska också hållas tillgänglig för tillsynsmyndigheterna.
-
Vad innebär kravet på uppföljning av de vidtagna smittskyddsåtgärderna?
Uppföljning kan ske på olika sätt beroende på verksamhetens art och storlek. Det huvudsakliga syftet är att verksamheten utvärderar och kontrollerar att de vidtagna åtgärderna i första hand leder till att trängsel undviks och att gällande bestämmelser följs.
-
Vad kan verksamheterna göra för att undvika uppkomst av trängsel?
3 och 4 §§ i föreskrifterna innehåller inte några specifika bestämmelser om hur trängsel ska undvikas. Det framgår redan av 4 kap. 1 § och 5 kap. 1 § förordning (2021:8) att den som bedriver verksamhet som föreskrifterna omfattar ska utforma lokaler och tillhörande områden utomhus på ett sådant sätt att trängsel undviks och att kunder/besökare kan hålla ett från smittskyddssynpunkt säkert avstånd från varandra, och utforma in- och utpassage till lokalen och tillhörande områden utomhus på ett sådant sätt att trängsel undviks.
Folkhälsomyndigheten har därför beslutat allmänna råd till 3 § som avser trängsel (se tredje stycket). Dessa allmänna råd knyter an till den skyldighet som verksamheterna har enligt förordningen (2021:8).
Trängsel kan undvikas genom att:
- anvisa besökare till en särskilt angiven in- eller utgång,
- ta fram alternativa lösningar till fysiska köer,
- anvisa vilket avstånd som kunder eller besökare bör hålla till varandra samt hur de bör förflytta sig i en lokal, och
- informera kunder eller besökare om att handla ensamma och på tider med mindre beläggning.
De allmänna råden är förslag på hur man kan uppfylla de tvingande reglerna i förordningen.
-
Vem är ansvarig för verksamheten? Lokalhyresgästen eller fastighetsägaren?
Det är den som bedriver en verksamhet som är ansvarig att vidta åtgärder enligt lagen, förordningen och föreskrifterna. Oftast bör en sådan aktör också ha mest rådighet över den dagliga situationen i butiken vad avser besöksantal, skyltning etc.
När en verksamhet, t.ex. en butik eller serviceinrättning, är belägen i en galleria eller i ett varuhus är det den som driver butiken eller serviceinrättningen som bär ansvaret för att vidta åtgärder inom ramen för sin verksamhet, medan den som driver gallerian eller varuhuset ansvarar för att åtgärder vidtas i övriga miljöer i byggnaden och tillhörande områden utomhus (regeringens promemoria Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19. s. 15).